24 септември 2009 г.

Кратък Ролеви речник



За пълната яснота в разбирането на Ролевите игри тук прилагаме списък с най-известните ролеви термини, които ти можеш да срещнеш в твоята игра. Ползвай речника и за справка, когато срещнеш подобни термини в други статии!
Водещ (Разказвач, GameMaster, Dungeon Master) – Главното лице във всички ролеви игри. За играча той е олицетворение на всички закони, които властват в играта.
Той има най-тежката задача да разиграва всички неигрови персонажи и да следи за хода на събития. Той се грижи на играча да не му е скучно. Водещият – това е режисьорът, сценаристът и операторът, които правят даден филм.
Зарове (die, dice, X-d-Y) – способ за получаване на случайни числа. Не всяко събитие има изход, който може да бъде предсказан. За моделиране на елемента на случайност се използват игрови зарове. Те биват с най-различни форми и размери и се хвърлят както от Водещия, така и от играчите. Не винаги обаче всичко зависи именно от заровете – добрият Водещ никога няма да постави шансът да властва над всичко.
Игра (сесия) – един сеанс от Ролева игра. Обикновено продължава между 2 и 6 часа, в зависимост от желанието на играчите и техните възможности. Може да се играе и по двадесет и четири часа нон-стоп, стига играчите да го искат.
Играч – човек, участващ в Ролева игра. Той управлява своя персонаж, стараейки се да прави това и да говори така, както би действал самият персонаж. Количеството играчи обикновено е от 2 до 4, но понякога достига и до шест-осем при много големи игри. Играчът – това е актьорът, който участва в даден филм.
Модул (приключение, сценарий) – това е нещо като сценарий, състоящ се от множество, понякога алтернативни предполагаеми събития. Различава се от истинския сценарий (на пиеса, филм, т.н.) по това, че е гъвкав и в него са предвидени множество възможности. Той е предназначен само за Водещия и играчите нямат право да го четат, иначе се проваля играта, в която той се ползва! Водещият използва модула за разиграване на събитията описани в него, отчитайки свободата на действие на играчите. Понеже никога в един модул не могат да се предвидят всички възможности, на Водещия, екипиран с него, все пак ще му се наложи да импровизира.
Неигрови персонаж (НИП, анг. NPC) – това е също въображаема роля, една от многочислените роли, които Водещият разиграва. Неигровите персонажи обикновено са много повече, отколкото игровите. Търговците по магазините, кръчмарят в таверната, случайно срещнатите персонажи и враговете са именно неигрови персонажи.
Персонаж (ИП, игрови персонаж, анг. PC) – въображаема личност, актьорска роля, която се играе от играча. Характера, привичките, и качествата на персонажа рядко съвпадат с тези на играча. В това е истинската прелест на Ролевите игри – възможността да бъдеш някой друг.
Победа – вживяването в ролята, умението да се слееш напълно с персонажа. Обикновено е сложно да се разиграва роля докато наоколо има и други хора – вземете това в предвид. Някои хора имат вътрешни психологически комплекси, които не им позволяват да се вживеят в ролята си, но при правилна обстановка това може да се преодолее. В умението да се разиграва дадена роля се състои опита на самия играч. За постигане на тази победа много хора използват специално осветление, музика и други способи за конкретна атмосфера. Това не е задължително, но ако ви помага и харесва на останалите, защо не?
Правила (система) – способ за привеждане на цялата игра под един математически модел. Правилата са нещо подобно на физическите закони на игровия свят, предадени по друг, обикновено доста олекотен начин, чрез правила. Обемът на правилата е различен. Всеки Водещ подбира тези правила (система), която му е най-удобна и приятна за използване. Най-разпространената система в света е D&D, за която има хиляди правила и допълнения, както официални, така и създадени от феновете.
Предистория – описание на живота на персонажа до момента на играта. То може да е както много късо, така и страшно дълго. Предисторията трябва да отговаря на уменията и качествата на персонажа – персонаж, роден в село на прости селяни, трябва да знае много неща относно жътвата и сеитбата, както и саденето на най-различни зеленчуци.
Ролева Игра (РИ, RPG, role-playing game) – както си личи от заглавието, става дума за всяка игра, в която има разлика между персонажа и играча и включва понятия като „играч“, „персонаж“, „характер“, „неигрови персонажи“ и т.н. Затова „ролева“ може да се нарече всяка подобна компютърна (от Fallout до Doom), настолна и полева игра, но това название официално получават главно „настолните ролеви игри“, независимо, че напоследък невежеството, премесено с бума на компютърните такива, се опитва да промени представите на родна почва.
Сюжетна идея (hook, adventure hook, анг. hook – кукичка) – малка идея, която обикновено авторите на ролеви ръководства и модули добавят в края на приключенията или след описанието на игровия свят. Предназначението на тази идея е да вдъхнови Водещия как да подготви своето приключение или да продължи приключеното. Пример за подобна сюжетна идея: Играчите победиха злия магьосник. Но дали той не е скрил някой капан за тях? Дали отвън не ги очаква засада? А може би клетвата, която той е хвърлил върху воина в групата ще започне бавно да изтисква неговите сили? Сигурно ще е много интересно за играчите да открият в библиотеката на магьосника ценно заклинание, с което да разбуди великите магове, които искат да се докопат до него? …и все в този дух. Сюжетните идеи служат за изходна точка на въображението на Водещия и е признак на уважение към него, ако са добавени няколко във всяко ролево ръководство.
Характер – система от възгледи относно живота и ценности, които персонажът следва в своя живот, описани с няколко думи. Използва се за това да се опише как играча си представя своя персонаж.
Автор на списъка: Апостол „Chappy” Апостолов
Източник:
www.rpg.bg

4 коментара:

DoPo каза...

Ще си позволя да не се съглася от части с описанието на RPG и компютърните игри.

RPG е всяка игра в която играчът се опитва да изиграе дадена роля, което включва донякъде лични избори за сюжета и действията на персонажа. Да речем в Doom, Half-Life и други подобни (не не сано шуутърите) предлагат предимно линеен сюжет, където играчът единствено има избор как да стигне от точка А до точка Б, а действието се развива независимо постъпките му. Разбира се има и RPG-та в компютърните игри, но правилното наименование на жанра е cRPG (computer Role Playing Game), тъй като играчите малко или много са ограничени в действията си, но все пак имат огромен избор от пътища по които да тръгнат, начини по които да завършат играта и дори понякога могат да променят изцяло събитията от сюжета.

Ролеви клуб "Аркозия" каза...

Да, така си е, ДоПо!

Именно за това са и наименованията на отделните жанрове - ролевите игри по принцип се водят RPG, a компютърните такива cRPG. Правете разлика между двете - в едното никога няма да ти се наложи да ползваш компютри, а в другото въображението ще бъде заменено от супер мега яка графика, но пък изборите ще бъдат доста ограничени... :-)

Анонимен каза...

Ако мога да отбележа - това компютрите не е много вярно. Най малкото не виждам как ще си намериш правила , системи, сценарии и сетинги в България ако нямаш компютър и интернет. Не дай си боже да тръгнеш да принтираш. А в момента масова тенденция я на един лаптоп водещия да държи схемите си и бележките си като компютъра го улеснява много.
За компютърните игри - дефактно наитсина при тях избора е по ограничен но реално сценария им е в пъти по добър от това което може да измисли случаен разказвач.

Damian каза...

Здравей, не знам кой си, но явно си доста навътре в Ролевите игри. Ако си от Разград, ще се радвам, ако се регистрираш за Откриването.

Колкото до компютрите, да, съвсем изключих, че е напълно възможно да ползваш лаптоп по време на игра. Така или иначе, вече има много начини да намериш Ролева игра и извън Интернет. Можеш дори да закупиш българска такава.

В крайна сметка, компютърът може да ти помогне да разнообразиш сесията си, но на практика това, че използваш (примерно) лаптоп по време на сесия, не значи, че играеш на него, нали? :-)

Поздрави от клуб "Аркозия"!