4 декември 2009 г.

Играта World of Darkness гостува на блога (Част I)

Нашествие от вампири и върколаци на блога!

Здравейте, фенове! В понеделник ви разказахме за Владо Лазаров (избран също и за „Играч на седмицата”), който в момента следва в Уелс и играе по тамошните ролеви клубове. Може бе ще си спомните, че неговата друга страст (след играта на D&D) се нарича „Светът на Мрака”, който той е решил да ни представи днес на блога.
Става дума за Ролева игра, в която играчите – подобно на Подземията – също си избират герои, с които да играят, но... приликите свършват дотук. Все пак, интересното е, че за разлика от класическите фентъзи игри, тук героите се потапят в една съвсем съвременна епоха (т.е. нашата) и в нея обаче играчите не се изживяват като хора, джуджета и елфи, а разиграват вампири, върколаци, зомбита и черни магьосници. Направо да си го кажем, в тази игра се лее кръв на поразия и ситуациите в нея понякога са доста ужасяващи (за разлика от стандартното фентъзи, което се играе в клуба, и в което по-голямата част от действието преминава по кръчмите.. ;-) Шегата настрана, „Светът на Мрака” не е място за страхливци и сега Владо ще ви разкаже повече за сюжета на тази игра. Очаквайте следващата част на тази статия точно след една седмица. А сега даваме думата на Владо и ви пожелаваме приятно четене!



Представи си един паралелен свят на нашия, където всичко е почти същото. Да, там технологията е на абсолютно същото равнище, хората са абсолютно същите, слуша се абсолютно същата музика, абсолютно същите държави, градове и сгради съществуват в света – от Айфеловата кула и Статуята на свободата, до малката очукана постройка покрай която мина онзи ден. Но както казах почти същото... Може би сенките са малко по-тъмни отколкото тук, може би човечеството е малко повече манипулирано зад кулисите, може би нощите са малко по-страшни, може би подсъзнателната параноя е малко по-...оправдана. И може би, само може би, там има неща в нощта, които определено отсъстват от нашия свят...

Добре дошли в Света на мрака (World of Darkness). Това е един „сетинг” (setting) създаден от компанията White Wolf. Както прочетохте по-горе това е почти същият свят като нашия, но всъщото време се различава предимно по това, че свръхестественото съществува. Вампирите бродят из градовете и пият кръвта на смъртните, докато се занимават с своите си нощни политики. Магьосниците изучават заклинания, но не в извисяващи се кули, а в собствените си жилища. Върколаците предпочитат горите и водят борба срещу други...неща. Светът на мрака е дом на много свръхестествени същества, но в същото време голяма част от обикновените хора дори не го подозират, тъй като има сили, които се опитват да го подсигурят.

В този свят доминират страхът и мистерията, както и едва доловима поквара. Чистото добро и зло почти не съществуват – защото не всичко е черно или бяло, а по скоро безкрайни оттенъци на сивото. Героите се сражават не само навън в света, било то с незнайни страхотии или с обикновени неща като работа начин за прехрана, а и вътре в себе си. Светът на мрака е игра която набляга върху личния ужас. Най-големите демони са тези, скрити вътре в нас самите.

Светът на мрака дава възможност на играчите да изберат между голям набор от герои – от обикновени смъртни, които нямат понятие какво броди из света освен тях, до персонажи, които са част от света на свръхестественото. В следващата част ти ще научиш какви са основните игрови линии, между които играчът може да избира (край на Част I).

17 коментара:

Клуб за игри "Аркозия" каза...

Специални благодарности на Владо Лазаров за написването на тази страхотна статия! Владо, щом се върнеш в България, те чакаме, за да играем в клуба! :-)

Creator каза...

Това звучи обещаващо, бих искал да го пробваме пролетта.

DoPo каза...

Във следващата част ще видиш какви са основните игрови линии, но най-известните са Вампир, Върколак и Магьосник. Общо взето, повечето пъти се играе по само една игрова линия (например само Вампир) и все пак е лесно да се комбинират. Но тогава могат да настанат вътрешни конфликти - например върколаците не харесват вампирите. И под "не харесват" имам предвид нещо от сорта на "мразят ги от дъното на душата си". :)

Pesho Krika каза...

Определено звучи интересно. Надявам се да имаме възможност да я пробваме!

BRANIMER каза...

Не играя ролеви игри, като изключим книгите-игри, но това определено ме заинтригува!

Анонимен каза...

Според мен формата на статията е безполезен. В смисъл засега това което е представено не е дори част от статия - защото няма смислова завършеност. Най-малкото можеше да се посочат основни неща - като например за койъ "Свят на Мрака" става дума. Старата ревизия, новата ревизия, Монте Куковата д20? Чисто литературно погледнато, и един журналист като Дамян би трябвало да го знае, статията не е набор от гръмки лозунги. Според мен следващият път трябва ако нарязвате една статия на части да се постараяте във всяка част да има поне някакъв минимум полезна информация. "Игра с вампири, върколаци и магьосници в съвременен свят" е определение което направо обижда сетинга на "Света на Мрака" във всяка негова форма ...

тъй като ме мързи да се регистрирам, да знаете че съм Авис (който му трябва ще разбере кой съм).

DoPo каза...

Тъй като реших да не натоварвам "новаците" просто писах за единствениия в момента "Свят на Мрака", т.е. новия. Но като се замислиш, след като съм споменал че е създаден от White Wolf, то не е на Монте Кук, така че един от трите отпада. Освен това информацията посочена тук е еднакво вярна и за стария и за новия...така че, няма смисъл да се уточнява за кой се говори в този момент. Докато не се стигне до игровите линии де, там разликата е...осезаема.

Както казах, не исках да натоварвам излишно хората, които не са чували за WoD, затова нарочно пропуснах да спомена двата "нюанса" на Света на Мрака - т.нар. "стар" и "нов". Само за информация - стария Свят на Мрака (съкращаван най-често oWoD) бе колекция от игрови линии, които започват да се издават от около '90 до '04. Но през 2004 Светът (на Мрака) официално привършва (с дузини предложени официални "краища" видени през очите на повечето от игровите свръхестествени същества) и White Wolf започват да издават новия Свят на Мрака (съкращаван като nWoD). В "новия" повечето от игровите линии са същите (напр. "Вампир"), или поне много подобни (напр. "Ловец"), но има и някои напълно нови (напр. "Гайст"). В тази статия се засяга новия Свят на Мрака, защото, както споменах, това е единствената му официална версия за момента. Освен това, имам чувството, че правилата са по-лесни за усвояване от нови играчи, отколкото тези на oWoD.

Анонимен каза...

Това което написа са пълни глупости ;)

Като нячало WOD на Монте Кук също се издава от WW и е също толкова официален продукт колкото и новият сторителинг вариант. Също така какво ще рече че единственият официален - Белиге Вълци подъдржат в пълна сила лиценза за всичките си продукти вкл и за старият вариант на Света на Мрака, да не говорим че старият продукт все още е доста по-популярен от новият, който не успя да привлече огромните тълпи почитатели на старата ревизия, поради своята по-различна атмосфера. Така че тези неща трябва да се уточняват. Както казах , поради оскъдната информация (да не кажа никаква) в тази първа част на статията описанието може да важи за всеки един от Светове на Мрака. БТВ засега новият Свят на Мрака има само една линия която да не е покрита от старият свят на мрака - това са Протеаните - тях в старият свят на мрака ги няма - за разлика от духовете, мумиите, няколко видя were-създания, феи (общо название за богат набор от приказни същества) и демони.

Та може би ще кажеш, че за новаците това не е важно, защото те и без това нищо не знаят. Но това не е така - новаците трябва да се осведомяват коректно именно защото нямат никаква информация предварително. Но това трябва да се прави едновремено и информативно и увлекателно. Определено не с една страница реклама буз никакви информация в нея. Надявам се втората част да бъде по-информативна.

Unknown каза...

И тъй като ще е нескромно да давам за пример своите статии, это ви една накратко описваща играта в списание "Сивостен"

http://www.sivosten.com/content.php?mode=article&id=692&ttl=svetyt-na-mraka

Кратка и информативна, при това не е пълна с излишен глупав сленг, и въпреки това увлекателна и зарибяваща. А за хора навътре в нещата дава и полезна информация сравнявайки основните особености в системно отношение.

Damian каза...

Ависе, като не те кефи статията, няма нужда да го повтаряш по 100 пъти. Разбрахме, че не си фен на Аркозия и разбираш повече от нас за Светът на мрака. Ок, съгласни сме. Поне имай малко уважение към труда на Владо и изчакай статията да завърши до край и после се възмущавай, щом ще се възмущаваш.

Бтв 2 част ще излезе в петък!

Unknown каза...

Яне, аз не харесвам лично теб, но тук обсъждам статията, а не теб. Освен това не виждам неуважение от моя страна към Владо , а по-скоро от Владо към читателите (ха, че ми е и адаш). Лично за мен пускане на подобни части на статията отделно, означава само едно - че тя още не е написана и читателя бива баламосан. Но дори да не съм прав, критиката си остава и ако мислиш че не е обективна, можеш да провериш фактите или да кажеш защо мислиш че не са обективни. Писъци, от рода "Не ни харесваш статията, ти не ни харесваш! Ти си лош и затова ни нареждаш!" са за госпожички на 13-15 години. Пуснали сте публични покани, много хора са ви видели блога - трябва да сте готови за всякакви идиоти (вкл и за такива като мен) да идват и да си казват мнението което може и да не ви харесва. Ако бяхте си направили сайт на клубчето от вас за вас - хубаво. Но след като Ян орева всичките възможни масови сбирки на рпг-ейци, не тяхна е винвата че откликват на поканите ;) И Яне, би трябвало да ме познаваш достатъчно за да знаеш че не можеш да ми запушиш устата с красиви думи като "имай уважение" и т.н. Аз имам уважение към друда на хората, но засега не виждам вложен труд. Всяко друго уважение не се полага по рождсение а се придобива. Така че дерзайте с нетърпение чакав втората част, и тъй като мисля че още не е написана, се надявам автора да вземе пред вид забележките и да се отнесе с повече уважение към читателите си (и мен вклъ в това качество).

Unknown каза...

Между другото, за да не се чувства Адаша лично засегнат, да насоля и хората дето се занимават с поддръжката на блога. Огромен пропуск е че няма един линк към началото на блога. Влезеш ли в статия или новина след това има да се чудиш как да се върнеш в началото, да не казвам ако човека е влязъл по-навътре. Накрая се налага да прибягвам от аборигенски методи като затриване на част от URL адреса за да изляза отново на главната страница.

Damian каза...

ИМА ЛИНК към началото на блога, но ти, Ависе, явно толкова си гледал, щом не си го забелязал. Става дума за Логото на Аркозия (онова жълтото с дракона), което се явява в менюто отдясно винаги. И на него си пише "Кликни за Начало!".

Ех, Ависе, стар съм вече да те уча!

:-)

ПС: А статията си е написана отдавна, просто ще я качим в петък и това е!

Unknown каза...

Яне, извинявай, наистина имало. Но определено е интересно дизайнерско решение да се сложи бутон с вида на рекламно лого между банера на Паладиум Гейм и Фейсбук ... При положение че имаш огромна не ползваща се за нищо шапка която просто можеш да линкнеш към основната страница , както е във вички нормални блогове.

А като е готова, защо я пускате разбита по този безумен начин? Незнам дали си се замислял, но пускането на статии на парчета под формата на новини в блога много много затруднява тяхното четене в преспектива. Но явно не сни се замислял, което не ме учудва. Блог-ът е среда за публикуване на кратки неща с цел тяхното обсъждане, ако искаш да правиш сайт на клруба с база данни от статии и по-дълги текстове като цяло, препоръчвам ти да контактнеш Ексеса и да минете на word-press от рано.

Damian каза...

Благодарим за забележките на Авис.

Ависе, ако имаш Скайп (и имаш желание), адни ме там - аз съм "damyann80". Ще се радвам да чуя и други твои идеи и решения за блога. А тук предлагам да не пишем повече, ако няма да е свързано със Светът на Мрака.

Благодаря ти предварително!

DoPo каза...

Значи, адаш, смяташ че е неуважение към хората да не ги занимавам със неща като d10 system, exploding dice/reroll, промени в игровата механика и т.н., а само да дам обащ информация за какво става дума?

И да обърна внимание сега на твоите предишни аргументи:
Monte Cook's World of Darkness: както личи от името Монте Кук отпред това не е създадено от White Wolf. Може да се разпространява от тях и първоначалната идея за подобен свят да е тяхна (в което силно се съмнявам), но това не ги прави негови (преки) създатели.

Със старият Свят на Мрака е свършено - няма никави нови книги, никаква официална информация (под формата на игрови материали), а това което е останало след [апокалистичен сценарии] е напълно недефинирано. Накратко - "край".

Освен "Протеан", "Гайст" също е нещо ново, защото не дава просто алтернативен поглед на призраците. Изобщо не играеш с призрак (така де...зависи от каква гледна точка го гледаш, но общо взето - не).

А относно статията, която ти предложи - ами и аз мога да и намеря кусури. Да речем, че и тя (изненада!) не споменава стария свят на мрака в никакъв детайл. Всъщност единсвеното, което има там е съвсем кратък коментар за "втората версия на сетинга", което ако някой, който никога не е чувал за WoD, не му говори, че това е изцяло нов свят. Също така 1/4 от статията е баш онзи "сленг", който каза че липсвал - навлиза се много наплитко в системата.

Когато Дамян ме помоли за статия, той ми каза да я направя по-кратка, и затова е само 2 страници в Word, като се опитах да включа само информация, която ще е полезна на новите играчи...което излзе е дно въведение (това) и после кратко изброяване с описание (2-3 изречения) на всяка от основните игрови линии. Проблемът е че безпроблемно за всяка една от игровите линии могат да се напишат по 1-2 страници на първото сядане, а за самият сетинг още повече. И това е още преди да се спомене нещо относно игровата механика (в крайна сметка тя дори не е толкова важна) или за разликите между "преди" и "сега". Да се опиташ да вмъкнеш всичко, което да е полезно за новите играчи в толкова малко пространство е доста трудно...но пък ако има нужда могат да се напишат още статии.

Unknown каза...

Мило момче (имам право да ти казвам момче защото сигурно съм доста по-възрастен от теб). Както казах, не говори глупости. Както знаеш няма игра наричава White Wolf World of Darkness и за това има една определена причина. White Wolf не са автори на игри, а издателство. И както те само издават Wod , както Wizard of the Coast издават DnD, те не са техни автори. Тоест Monte Cook WoD е също толкова на Белите вълци, колокото е Вампирите: Маскарад и Вампирите: Реквием - книгите имат различни автори и един и същ издател.

След това да минем към старият свят на мрака. Това е линия която е завършена и не се издават нови книги по нея, което не пречи те все още да се явяват обект на авторско право на издателството и дори да се продават в сторовете им. Това което ти едва ли не твърдиш е че една поредица като спира да се пише и продължава и тя спира да съществува изобщо - Толкин би бил впечатлен от това твое твърдение,тъй като макар да не пише по здравословни причини от дълго време неговите книге са все още едни от най-четените фентъзи произведения в света. Та за двата Свята на мрака, в момента те са две еднакво достъпни системи и това че старият свят вече има издаден ПЪЛЕН набор на книги е по-скоро предимство в негова полза. Важното е друго - двата свята на Мрака предлагат съвсем различни типове преживявания въпреки чме и двата се разправят за Вампири, Върколаци, Магове и т.н. Между другото ако трябва да сме съвсем коректни новият Свят на Мрака е трета ревизия на това заглавие.

Що се касае статията, то ако наистина статията е кратка и до момента е пебликувано около поливаната от нея - то това е много много лошо ... затова като цяло един съвет. Длугият път като решиш да пишеш статия (писането на статии като цяло е хубаво нещо и напълно го поощтрявам - макар че точно това не са статии а ревюта на игрови системви и сетинги) съветвам те да прелистиш няколко ревюта по темата в другите сайтове - не обезателно български (то такива май има 3 писали по темата), но и чужди - има множество такива. Така ще ти дойдат идеи за неща които не си се сещал че трябва да споменеш, за това как да подредиш ревюто, на какво да наблегнеш.

Друг съвет към теб: - когато някой те критикува така както аз го правя, най-добре за автора е просто да премълчи - да си вземе поука ако мисли че има такава в критиката и да прегледа следващия коментар. Тръгнеш ли да спориш и да се оправдаваш разваляш ореола си на авторската компетентност - защото винаги ще има някой който е дълбал и ровил и знае повече от теб, или пък си мисли че знае. Специално с мен не те съветвам да спориш, защото просто съм по-опитен в това и дори да не съм прав едва ли ще излезеш на глава с мен ;)

И още веднъж ще обърна вниманието на Дамян. Този мой пост в момента е по-голям от фрагмента статията. Когато утре излезе втората част от статията и аз искам да намеря първата част ще цъкна разбира се на линка на категорията "Ролеви архив" и познай какъв ще е резултата. Ще се появи следният списък:
- Светът на мрака ІІ част
- Ролеви фупнети ХІХ част
- Как да си направим герой-идиот 145 епизод 2 сезон
- Светът на мрака І част
За всеки нормелан човек четенето на материалите и намеринате на компонентите от тях в този вид е крайно неудобно - да не говорим че ако иска да ги ползва със справочна цел, а не просто да ги прочетне и забрави. Още веднъж съветвам да се помисли за минаване на друга платформа или да се престане с практиката да се нацепват статиите на малки фрагменти губещи се из някаква обща папка.