22 септември 2009 г.

Ролевите игри във въпроси и отговори (Част III)



Най-интересните въпроси и техните отговори предстоят. Предишните части на този материал са съответно ТУК и ТУК!


ВЪПРОС: Е добре, май разбрах горе долу що е това ролева игра. А сега как да определим победителя?
ОТГОВОР: А, ето че попаднахте на най-голямата изненада в Ролевите игри!
Победител няма. Точно така, понятия като победител и победен няма в Ролевите игри. Може би има победен и победил персонаж – този който е загинал е победен, който е спечелил в сблъсъка, е победител, но в самата игра, между играчите няма победа или загуба. Победител си тогава, когато си се забавлявал. Победител си, когато ти е било интересно да си представяш странни земи и приключения, или да извършваш рисковани постъпки и такива, които никога не би сторил в истинския живот.


В: Във въображението ли? Аз си помислих, че си взимаме по няколко пръчки и тръгваме да се гоним из горите на Балкана…
О: Не, не, не. Това са едни други игри. :) Бягането из Балкана с дървени мечове или разиграването на истински сценки от приказни светове, се нарича „Live-Action Roleplaying Game“ (съкратено LARP), или още „полеви игри“. Това е наистина забавно, но шансът случайни минувачи да ви помислят за някой откачен престъпник с този меч в ръцете е доста голяма. Именно затова настолните игри са толкова удобни – тихичко в хола може да сте могъщи воини или мъдри магове и никой, ама никой не може да си направи погрешно впечатление.


В: Аха, ето сега загрях. То си е като да си седиш в една компания около масата и тихичко и мирно да си водиш един такъв, фантастичен разговор – нали така изглежда отстрани?
О: Ами да, това е добър пример, макар че тихичко и мирно едва ли е най-правилното определение при динамични моменти по време на игра.


В: Каквото и да ми обясняваш, аз просто не мога да си го представя!
О: Тогава просто трябва да видите една ролева игра. Потърсете приятели, които играят и които биха могли да ви поканят за да наблюдавате какво е ролева игра – веднага ще се запалите и ще искате да играете. Или в краен случай, прочети ТАЗИ тема, ако нямаш наоколо приятели, които играят.

В: Ето това е една идилична картинка. Сигурно на практика не всичко е толкова перфектно... ?
О: Да, разбира се. Все пак ние не сме кукли Кен и Барби, а истински хора. Случват се и размени на обиди между Водещия и играчите… Обикновено, умните хора спират донякъде и не позволяват спора, който се случва по време на игра, да премине в реалния живот. Главното е винаги да помните, че това е просто една игра.


В: Добре, а защо спря да говориш за D&D? Нали каза в самото начало за тези „системи“, и после – нито дума!
О: Да, всъщност, правилата наистина не са чак толкова важни. Те са просто един математически модел (не се плашете, там истинска математика почти няма). Правилата описват вероятността нещо да стане. И толкоз. Останалото просто идва от играчите. Може дори да разиграете ролева игра без каквито и да е правила. И пак ще е интересно! Друг е проблемът, че няма да можете да определите кога нещо наистина може да стане и кога не. Именно затова са правилата – за да определят възможностите на персонажите и да дават ясна представа за това какво могат да направят.

В: Ъъъ… пак нищо не схванах…
О: Ох, добре. Хайде да поясним чрез един пример със системата на Подземия & Дракони, за да стане всичко ясно. Например, да кажем, че героят ти среща дребен коболд (това е чудовище с тяло на

малко кученце, но ходи на два ниски крака), който се опитва да удари персонажа. В книгата пише, че атаката на коболда с копието, което той си носи, е +2. Твоята броня в момента е равна на 16. Значи какво излиза, коболдът трябва да хвърли 14 или повече (16 – 2 = 14), за да те удари. Като отбележим факта, че хвърлянето става с 20 стенен зар, шансът да те удари това чудовище не е кой знае какъв. Сега ясно ли е как работят правилата? Това е само едно правило от цялата система. Приемете го като пример, а не като „и всичко става ей така“.

В: Бронята ми е 14 значи! Хмм, откъде накъде? А не може ли просто да е 150 примерно, аз мисля, че трябва да съм яко брониран!!
О: Не, не може. Числото на бронята е строго определено от правилата на играта и не може да се сложи каквото и да е – питай твоя Водещ, той ще ти каже повече за това от къде идват тези числа.

В: Добре де, можем да минем и без правилата, просто приемаме че…
О: Да, може. Но за да не забравите тези приети решения, ще започнете рано или късно да си ги записвате. И в един момент ще откриете, че сами сте си създали правила.

В: А защо коболда има точно атака +2?
О: По правилата на D&D е толкова. Има една дебела книга с описания на чудовищата, която се нарича Monster Manual – в нея са описани всички статистики на коболдите и още един куп други чудовища. А сега сигурно се чудите защо Ролевите игри използват числа? Това е прието, защото числата са ясни на всички и така с цифрите няма как да настъпи объркване какво се е паднало или какво се изчислява.

В: Ти спомена едно нещо – 20 стенен зар? Това какво е?
О: Най-обикновено зарче с точки от 1 до 20. Служи за получаване на случайно число от 1 до 20. В живота, така и в Ролевите игри нещата зависят от случайността, от късмета. За отражение на случайния фактор се използва зарче. В D&D има доста такива нестандартни зарове – 4, 8, 10, 12 или дори 100 стенен зар. Когато започнеш да играеш на тази игра, сам ще се убедиш, че такива зарове наистина съществуват!

В: Значи правилата – това са едно огромно количество таблици „за всеки отделен случай“ и аз трябва да ги запомня до една?
О: Многото правила, особено при по-старите системи, грешат именно в това. Те превръщат Ролевата игра в един култ за математическите маниаци. Съвременните системи се стараят да правят всичко интуитивно и понятно. Обикновено е необходимо само да прочетете правилата, за да разберете основните неща и вече сте готови за игра (край на част III).

Автор на статията: Апостол „Chappy” Апостолов
Източник: http://www.rpg.bg/

3 коментара:

DoPo каза...

Хммм да, накратко - можеш да си играеш както поискаш в ролевите игри, можеш да правиш почти всичко, но правилата само дават основата за да разбереш как и колко добре си се справил с нещо. Защото, например, когато твоят персонаж е могъщ войн, който се срещне с друг могъщ войн, как може да се разбере кой ще победи?

Правилата са само скеле върху което да се построи историята. До тях се стига предимно, когато се определя изхода събития които могат и да се провалят, например да се опиташ да хвърлиш канара или пък да се опиташ да улучиш разбойника със стрела, но не и когато героят ти вдига речно камъче или се хвърля пръчки в езерото.

Damian каза...

Точно така, ДоПо - правилата съвсем не са задължителни. Те просто описват кое е възможно да се случи и какво не става да се направи от героя на практика.

И като цяло те трябва да се знаят предимно от Водещия на играта :-)

DoPo каза...

Мхм. Веднъж даже играх еднократна игра, която нямаше никакви правила и беше достатъчно интересно, защото всички се забавлявахме. Идеята беше, че ако се беше стигнало до някакъв момент в който да се изисква проверка, щяхме да измислим нещо, но иначе Водещият общо взето решаваше какво става.