21 септември 2009 г.

Ролевите игри във въпроси и отговори (Част II)


Днес продължаваме с въпросите и отговорите в Ролевите игри. Можеш да прочетеш Част I на този интересен материал ТУК!
ВЪПРОС: Добре, да предположим, че аз и няколко приятели искаме да поиграем. И сега какво?
ОТГОВОР: Ами, като за начало, някой от вас трябва да бъде Водещ.
В: Да предположим, че аз ще съм Водещ. И какво по-нататък?
О: Вие, като Водещ, трябва да се подготвите за игра.
А именно, трябва да измислите сценария на играта. Нещо като сценарий на книга или филм, или даже на компютърна игра. Подгответе се да покажете на играчите мястото на действието, неигровите персонажи, събитията и всякакви подобни неща. Например, ако искате вашите персонажи да разследват убийство в мрачен замък, измислете замъка, хората които го обитават, опасностите и чудовищата.
В: Неигрови персонажи? Локация? Сюжет?
О: Неигрови персонажи са тези герои, които участват в историята, но не се разиграват конкретно от никой играч. Локациите обикновено са под формата на карти, където се развива самото действие. А за сюжет – за него можеш да използваш всичко!
В: Добре, добре, всичко измислих. Тука неотдавна ми попадна една много интересна книжка, и искам да разиграем с приятели събитията от нея.
О: Книга или филм е добър избор за начало. Просто се убедете, че никой от играчите не е чел тази книга или гледал този филм преди да седне на играе. Само че има едно малко „но“ – не се опитвайте да карате играчите да следват действието на книгата или филма. Т.е. ако в книгата главния герой е завил наляво, а играчите изведнъж потеглят надясно, то не ги карайте да следват пътя на героя. Ролевата игра е творчество, това не е просто интерактивна история с начало и край и няколко избора. Също бъдете готови ако играчите наистина потеглят надясно, да им кажете наистина какво има там..
В: Че може ли да импровизирам?!
O: Измислете си, да! Импровизирайте! Какво мислите че има там – прашен килер или опасност? Каквото и да е, играчите имат право на тази извоювана свобода – именно в това е магията на Ролевите игри. Иначе като за първа игра винаги се старайте да изберете място, където играчите нямат огромна свобода и така лесно бихте могли да ги контролирате. Подземие, космически кораб, самолет или замък е добър избор и пасва идеално. Скоро ще натрупате опит и ще сте готови за епични пътешествия и приключения и извън началната местност.
В: Аха, благодаря за съвета. А на какви още „подводни камъни“ може да се натъкне един начинаещ Водещ?
О: Трябва да имате и някакви поне малки актьорски заложби. Ще ви се наложи да се представяте в ролята на най-малкото няколко неигрови персонажи, които играчите ще срещат по пътя си (за щастие, не наведнъж :-). А също, бъдете справедлив с играчите и да проявява воля докато общувате с тях. Не забравяйте, ролята на Водещия е най-авторитетната – той стои над правилата и над законите, и той е Разказвача, който определя какво ще се случи. И естествено, целта на водещия – това е да прави играта интересна. Ако вашите играчи си поглеждат часовника и се прозяват – това е лошо. Ако те с внимание ви слушат и с удоволствие играят своите роли – това е добре.
В: Каквото е нужно за Водещия, аз горе-долу го разбрах. Ами играчите?
О: Първо, играчите не трябва да спорят с Водещия. Ако те са наистина несъгласни с него относно нещо, трябва да си го запомнят и да го споменат, но след като приключи играта. Също така играчът трябва да се вживява в ролята, която си е избрал и да мисли за нея не от позицията „какво бих направил аз тук?“, а от позицията „какво би сторил моя персонаж?“ Е и както във всяка друга игра – да се старае да не проваля удоволствието на останалите.
В: Да се вживява?
О: Ами… да. Как мислите, защо тази игра се казва „ролева“? Всеки персонаж има своя роля – неговия персонаж. Обикновено ролята се измисля от самия играч, а после водещия може да нанесе промени в нея ако е необходимо (Не сте виждали варварин в класическа научнофантастична игра, нали? Няма и да видите, ако Водещият не откаже на играча да приеме тази негова роля.) Добро начало, при първа игра, е Водещия да изготви роли и да ги раздаде на играчите. Новите играчи обикновено имат проблеми с избора и е най-добре да бъдат подпомогнати. Щом им хареса, по-късно те с радост ще създадат по-оригинални образи. Важно е поне в началото да не е нещо много сложно… (край на Част II).

Автор на статията: Апостол „Chappy” Апостолов
Източник:
www.rpg.bg

Няма коментари: