3 декември 2009 г.

Статия за новаците в Ролевите игри (Част III)

Рубриката за новаците в Ролевите игри продължава!

Здравейте, фенове! Помните Стефан Кънев, който ви разказа какво е Ролева игра в предните публикации по темата (
ТУК и ТУК). Е, днес той отново ще вземе думата, за да продължи своя разказ в света на игрите, за които вие може би за пръв път ще чуете.
За сведение на всички, Стефан (на снимката!) е истинско светило в Ролевите игри в София и съвсем сам той е успял да запали една сурия народ, които и до днес играят и дори повечето от тях посещават Официалния Български Форум за Ролеви игри. Посетете го и вие, за да научите повече за това истинско он-лайн общество на Ролеви играчи. А сега ви оставяме с третата част на статията на Aquarius и ви пожелаваме приятно четене!


Пропуснахме да уточним някои детайли по техническата част. Може би вече се досещате как точно протича една ролева игра – Водещият описва света около героите, играчите в отговор декларират/ описват своите действия. Водещият съобщава резултатите, играчите предприемат нови действия – разузнават мрачни местности, опитват се да предотвратят коварни заговори, побеждават дракони и зли магьосници, разговарят с жителите на света, в който играят – и всичко това с известна доза художествена артистичност и щипка хумор. Както вече подчертахме, това са игри на въображение – с думи и разкази вие влизате в кожата на вашият герой, играете го както го чувствате и се спускате в най-различни вземащи дъха приключения. И всичко това, без да се налага да ставате от мястото си, или да напускате дома ви.
Надяваме се вече да сте получили поне най-обща представа какво точно представляват ролевите игри. Тук е момента да въведем термина „игрова система“. Вече споменахме че Водещият поема ролята на арбитър. Но все пак, той не може да се грижи за всичко. Рано или късно биха възникнали конфликти, като „Може ли да този персонаж да хвърли камък на 50 метра разстояние?“, „Какъв е шансът онзи да успее да изкачи тази скала?“ и т.н. Нужно е персонажите на играчите по някакъв да бъдат описани – кой колко силен е, колко ловък е, колко умен е, до каква степен владее магьосническото изкуство и т.н. В помощ на играещите се появя набор от правила, който регламентира как са определят статистиките на героите, какви са техните умения, качества и способности, как се развиват те с течение на времето, как се провеждат битките и т.н. Тези правила ще наричаме „игрова система“. Важно е да подчертаем, че игровите системи използват различни зарове, с които се внася елемента на шанс в ролевите игри.
Ако се поразровите, можете да намерите голям брой игрови системи на западния пазар – тези от вас, които са играли компютърни ролеви игри, несъмнено са чували за „Dungeons and Dragons”, системата на която са базирани едни от най-нашумелите заглавия в сферата на компютърните RPG-та последните години. Но D&D далеч не е единствената игрова система – съществуват множество такива, били те комерсиални (GURPS, Wоrld of Darkness…) или стотици безплатни които можете да намерите в Интернет (Fuzion, Dominion, JAGS…). Имайте в предвид, обаче, че игровата система не е в сърцето на ролевите игри. Тя има за цел да улесни играчите и да ги остави да се концентрират върху самото разиграване на персонажите, а не върху математически сметки или предположения относно кои действия биха били успешни и кои не. Това е причината всяка игрова система да се стреми да бъде максимално опростена и лесна за заучаване от човек, тепърва навлизащ в света на ролевите игри (край на Част III).
Автор на статията: Стефан „Aquarius” Кънев
Източник: www.rpg.bg

Няма коментари: